indyjskie pałace


Rezydencja pałacowa w Morvi (Morbi)

Rezydencja położona jest na półwyspie Kathijawar w środkowo-zachodnich Indiach (w dystrykcie Rajkot, stanie Gujarat). Została wzniesiona w latach 1931-1944, właścicielem budynku był mahara­dża Shri Sir Lakhdhirji Waghji Bahadur. Nowoczesna architektura stanowi ciekawe połączenie stylowe Wschodu i Zachodu.

lena w morvi

Lena Żelichowska z maharadżą w Morvi, przed jednym z obrazów Stefana. Zdjęcie z archiwum A. Norblina.

Prawdopodobnie ok. 1943 r. Stefan Norblin został zatrudniony przez maharadżę do wykonania dekoracji pałacu. Artysta ozdobił wnętrza luksusowego pałacu serią malowideł inspirowanych mitologią hinduską. Scenom towarzyszą często egzotyczne zwierzęta oraz charakterystyczna bujna roślinność. W sumie powstało tam dwadzieścia pięć malowideł ściennych i obrazów na płótnie, a także wspaniały, reprezentacyjny portret władcy. Uwagę zwracają imponujące malowidła w barze na parterze i na pierwszym piętrze. Są to sceny obfitości, tańca, kwiatów. Półnagie, kształtne kobiety ukazane w tańcu, emanują radością i afirmacją życia. Dekoracja rezydencji w Morvi czyli pierwsze zlecenie Norblina w Indiach, przyniosła mu dużą popularność. Norblin zaprezentował tutaj znajomość hinduskiej mitologii oraz niezwykłą umiejętność adaptacji scen z indyjskiej ikonografii do stylu zachodniej sztuki. Zadziwiające jest, że potrafił zgłębić tajniki indyjskiego malarstwa oraz poznać historię bogatej i różnorodnej kultury indyjskiej w tak krótkim czasie.

Pałac UMAID BHAWAN w Jodhpur (Rajasthan)

SONY DSC

Pałac Umaid Bhawan w Jodhpur.

Budowany w latach 1929-1944 dla maharadży Umaida Singha, zaprojektowany został przez znanego londyńskiego architekta Henry’ego Vaughana Lanchestera i jest jednym z największych dwudziestowiecznych pałaców na świecie (210 metrów długości, 111 metrów szerokości, 347 pokoi). Olbrzymia budowla zwieńczona kopułą i wysokimi hinduskimi wieżami usytuowana jest na skalistym wzniesieniu Chittar, ponad wielomilionowym miastem Jodhpur. Ciekawa architektura pałacu nosi cechy budowli indyjskich, a także zachodnioeuropejskich w stylu art déco. Obecnie pałac Umaid Bhawan należy do wnuka maharadży Umaida Singha – Gaja Singha II. Fragment pałacu nadal stanowi prywatną rezydencję rodziny, natomiast w 1972 r. wydzielono w nim część hotelową. Znajduje się tam ponadto małe muzeum, gdzie m.in. prezentowana jest makieta pałacu, zabytkowe sprzęty oraz gabloty z informacjami na temat Stefana Norblina.

Stefan Norblin podjął się w pałacu olbrzymiego zlecenia. Wykonał serię malowideł ściennych oraz wielkoformatowe malowidła na płótnie. Statek z zamówionymi przez maharadżę meblami londyńskiej filmy „Maples” został zatopiony przez niemiecką łódź podwodną. W wyniku tego Norblin zaprojektował także od nowa nowoczesne meble oraz wystrój wnętrz w kilkunastu pokojach pałacu.

005p - Kopia

Projekt łazienki wg S. Norblin dla Pałacu Umaid Bhawan, akwarela.

Wyzwaniem dla artysty stały się dekoracje na wielkich przestrzeniach malarskich. Kilkanaście z nich liczy po 10 m²! Tematykę malowideł stanowiły przede wszystkim sceny z mitologii hinduskiej, starohinduskie epopeje Mahabharata i Ramajana. Norblin doskonale zmierzył się z tematami, umiejętnie połączył ikonografię hinduską z europejskim art déco. Syntetyczne, linearne, wysmakowane kolorystycznie, o niepowtarzalnej stylistyce malowidła do dziś zachwycają turystów z całego świata.

SONY DSC

Sala Orientalna (Tronowa), widok na dwa malowidła Norblina.

Na szczególną uwagę zasługuje Sala Tronowa (Sala Orientalna) pałacu. Stefan Norblin wykonał tam sześć monumentalnych fresków z tematami zaczerpniętymi z Ramajany.
W pięknej, nasyconej kolorystyce zobrazował następujące epizody: Rama napinający magiczny łuk Śiwy na dworze Dżanaki, króla Widehy, w rywalizacji o rękę Sity; Zakochani Rama i Sita w lesie na wygnaniu z pałacu; Rama i Lakszmana na wygnaniu przyjmują wizytę brata Bharaty (i jego armii); Demon Rawana porywający Sitę na Lankę; Bitwa Ramy z Rawaną na rydwanach w przestworzach; Triumfalny wjazd Ramy, Sity, Lakszmana, Hanumana do Ajodhji z Lanki – stanowiący scenę centralną w tle tronu maharadży.

Odniesienie do historii oraz wydarzeń mu współczesnych znajdujemy w dwóch największych malowidłach artysty. Umieszczone na przeciwko siebie w półkolach holu głównego (obecnie sala muzealna pałacu) emanują wyszukaną kolorystyką, złotem i przepychem. Na jednym z nich Norblin przedstawił scenę historyczną: zwycięską bitwę w forcie Meherangarh stoczoną przez wodza Durgadasa Rathore (1638-1718) przeciwko Mogołom. Drugie malowidło w półkolu to przedstawienie pysznego orszaku ślubnego zleceniodawcy Norblina – maharadży Umaida Singha.

hol.umaidbhawan jodhpur

Widok na jedno z malowideł ściennych w holu (Bitwa…).

Inne malowidła Norblina w pałacu, rozproszone w różnych pomieszczeniach przedstawiają oprócz mitologicznych także sceny rodzajowe, wizerunki egzotycznych zwierząt, sceny myśliwskie, motywy floralne. Niezwykłe dekoracje wykonał artysta w przestrzeni basenu, znajdującego się w podziemiach pałacu. Nowoczesne, syntetyczne zdobienia motywami fal, podwodnej flory i fauny oraz projekty podłogi ze znakami zodiaku – dały niepowtarzalny efekt podwodnego świata.

SONY DSC

Fragment basenu z malowidłami S. Norblina.

Pałacyk mysliwski w Sardar Samand

Pałacyk myśliwski oddalony ok. 60 km od Jodhpur został wzniesiony jako nowoczesna willa z basenem na brzegu jeziora Sardar Samand. Projekt pałacu wykonał w 1933 r. angielski architekt George Goldstraw. Stefan Norblin oprócz w pracy w Jodhpur, namalował tutaj obrazy umieszczone w barze oraz w sypialni księżniczki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *